Biserici abuzive

18 iulie 2005

Am gasit acest articol pe www.martorii.ro si m-am gandit ca ar putea fi de folos multora, mai ales acelora care sunt sau
au fost atrasi in organizatii sau grupuri, aparent biblice, dar, in realitate,
foarte indepartate de Biblie si de invatura crestina a lui Isus Hristos.

Biserici abuzive

de Pat Zukeran

 

Tuturora ne sunt cunoscute cultele tradi?ionale[...]. Exist? ns? alte grup?ri
cu caracteristici cultice care nu corespund ca profil cultelor tradi?ionale. Numite
uneori “biserici abuzive” sau chiar “culte bazate pe Biblie”, ele par la prima
vedere a fi ortodoxe n aspectele doctrinare. Ceea ce distinge ns? aceste grup?ri
sau biserici de cre?tinismul autentic ortodox sunt metodologia abuziv? ?i filozofia
cultic? de slujire religioas?.
n cartea sa, Biserici care abuzeaz?, Dr. Ronald Enroth examineaz? cu ngrijorare cteva dintre aceste biserici r?spndite
n Statele Unite. El dezv?luie metodele cultice de care uzeaz? aceste grup?ri
?i eviden?iaz? cteva semne distinctive ale bisericilor abuzive. La acest punct
voi prezenta pe scurt fiecare din aceste caracteristici ?i cteva reperate de
mine. Mai trziu voi discuta toate aceste caracteristici pe larg.

Prima: bisericile abuzive au un stil de conducere orientat spre controlul individului.

A doua : liderii acestor biserici folosesc deseori manipularea pentru a ob?ine supunerea
complet? din partea membrilor.

A treia: este prezent un stil de via?? rigid, reglementat, implicnd numeroase cerin?e
?i preciz?ri detaliate pentru via?a de zi cu zi.

A patra: bisericile tind s?-?i schimbe frecvent numele, ndeosebi atunci cnd se fac
dezv?luiri n mass-media.

A cincia: denun?area altor biserici este obi?nuit?, pentru ca se consider? superioare
tuturor celorlalte biserici.

A ?asea: aceste biserici au un complex de persecu?ie ?i se v?d pe ele ca fiind persecutate
de lume, de pres? ?i de celelalte biserici cre?tine.

A ?aptea: bisericile abuzive ?i fixeaz? ca ?int? adul?ii tineri cu vrsta ntre 18 ?i
25 de ani.

Al optulea, ?i cel din urm? semn al bisericilor abuzive este marea dificultate pe care
o au membrii s? ias? afar? sau s? p?r?seasc? aceste biserici, un proces marcat
adesea de probleme sociale, psihice ?i emo?ionale.
Cei implica?i ntr-o biseric? care pare s? reflecte aceste caracteristici ar
fi n?elep?i s? evalueze temeinic situa?ia ?i s? p?r?seasc? biserica dac? este
potrivit. R?mnerea poate spori riscul afect?rii rela?iilor de familie ?i m?re?te
probabilitatea de pierdere a perspectivei de viitor. Membrii acestor biserici
dezvolt? adesea o percep?ie distorsionat? a realit??ii, nu au ncredere n oameni,
?i sufer? de stres, team ? ?i depresie . Unii fo?ti membri continu? chiar s? experimenteze
aceste lucruri dup? sc?parea dintr-o biseric? abuziv?. Exist? de asemenea cteva
cazuri dovedite n care asocierea cu o biseric? abuziv? a dus la moartea respectivilor
sau a rudelor lor.
Unele din aceste grup?ri au re?ele de biserici surori. n alte cazuri aceste
grup?ri s-au desprins din denomina?iuni mai nsemnate.
Uneori grupurile noi au fost denun?ate de denomina?iunea de baz?. Asemenea grupuri
adesea se deghizeaz? prin schimbarea frecvent? a numelui organiza?iei, n special
dup? publicitatea negativ?.
Aceast? practic? face ?i mai dificil? pentru omul neb?nuitor stabilirea naturii
acestor organiza?ii. Unele biserici abuzive au servicii n ?coli n toat? ?ara.
n unele campusuri universitare asemenea mi?c?ri studen?e?ti sunt printre cele
mai mari grupuri din centrele respective. Este important ca to?i cre?tinii de
ast?zi s? cunoasc? Biblia ?i s? ?tie cum s? recunoasc? asemenea biserici, astfel
nct s? nu cad? n capcana lor. Pentru a-i ajuta pe oameni s?-?i dea seama mai
bine de bisericile care abuzeaz? de membrii lor, vreau acum s? parcurg mai detaliat
cele opt caracteristici pe care le-am men?ionat.

 

1. Conducere orientat? spre controlul individului

Un aspect central al bisericii abuzive este stilul de conducere orientat
spre controlul individului. Liderul dintr-o biseric? abuziv? este dogmatic, ncrezut,
arogant ?i punctul spiritual de focalizare n via?a celor ce-l urmeaz?.

Liderul pretinde c? este mai n armonie cu Dumnezeu din punct de vedere spiritual
dect oricare altul. El sus?ine c? are p?trunderea n Scripturi pe care n-o mai
are nimeni.

Sau ar putea afirma c? prime?te revela?ii personale de la Dumnezeu. Din cauza
acestor preten?ii pozi?ia ?i punctele de credin?? ale liderului nu pot fi puse
la ndoial?.

Afirma?iile lui sunt definitive. Pentru membrii acestui tip de biseric? sau
grupare punerea la ndoial? a liderului este echivalent cu punerea la ndoial?
a lui Dumnezeu. De?i s-ar putea ca liderul s? nu ias? la ramp? ?i s? sus?in?
acest fapt, aceast? atitudine este evident? din tratamentul la care sunt supu?i
cei care contest? sau provoac? liderul. Liderul mi?c?rii ia deseori decizii personale
pentru discipolii lui. Gndirea pe cont propriu este interzis?; astfel discipolii
devin dependen?i de lider. n ierarhia unei asemenea biserici liderul nu este
sau tinde s? nu fie r?spunz?tor n fa?a nim?nui. Chiar dac? exist? ?i un comitet
de b?trni, de obicei acesta este compus din oameni loiali liderului sau care
nu intr? niciodat? n dezacord cu el. Acest stil de conducere nu este unul aprobat
de Biblie. Conform Scripturii to?i credincio?ii au n egal? m?sur? acces la Dumnezeu
?i sunt egali naintea lui pentru c? to?i suntem crea?i dup? imaginea lui ?i ne
afl?m sub autoritatea Bibliei, Cuvntul lui Dumnezeu. n 1?Tesaloniceni 5:21 credincio?ii
sunt sf?tui?i s? m?soare toate nv???turile cu Cuvntul lui Dumnezeu. Fapte 17:11
arat? c? ?i chiar apostolul Pavel era sub autoritatea Bibliei, iar bereenii au
fost l?uda?i pentru c? verificau nv???turile lui Pavel cu ajutorul Scripturilor.
Liderii ?i laicii trebuie deopotriv? s? tr?iasc? conform Scripturii.

 

2. Manipularea membrilor

Bisericile abuzive se caracterizeaz? prin manipularea membrilor. Manipularea
este folosirea de for?e exterioare pentru a-i determina pe al?ii s? fac? ceea
ce vrea cineva. Aici manipularea este folosit? pentru a-i face pe oameni s? se
supun? conducerii bisericii. Tactica manipul?rii include folosirea sentimentului
de vinov??ie, presiunea privirii ncruntate, intimidarea ?i amenin?area cu judecata
lui Dumnezeu pentru neascultare. Deseori disciplina sever? este administrat? n
public pentru a asigura ridiculizarea ?i njosirea.
O alt? tactic? este politica p?storirii. Aceast? strategie, a?a cum este practicat?
n multe biserici abuzive, pretinde fiec?rei persoane s? fie personal r?spunz?toare
n fa?a altei persoane mai experimentate. Acesteia trebuie s? i se dezv?luie
toate gndurile ?i sentimentele profunde, ?i cu ea trebuie discutate deciziile
viitoare. Informa?iile personale respective nu sunt folosite pentru a ajuta membrul,
ci pentru a-l controla.
Un alt mijloc de control este izolarea. Bisericile abuzive ar putea t?ia contactul
ntre un membru nou ?i familia lui, vechii prieteni ?i oricine altcineva neasociat
cu biserica.
Ct de diferit este acest stil de conducere de conducerea lui Isus, p?storul
cel bun care-?i conduce oile n mod iubitor, tandru, umil ?i cu sacrificiu de
sine.

 

3. Un stil de via?? rigid, reglementat prin multe legi

A treia caracteristic? a bisericilor abuzive este stilul de via?? rigid,
legalistic al membrilor lor. Inflexibilitatea este rezultatul natural al stilului
conducerii. Bisericile abuzive pretind o devo?iune ne?ov?itoare fa?? de biseric?
de la discipolii lor. Supunerea fa?? de biseric? are prioritate n raport cu supunerea
fa?? de Dumnezeu, familie sau orice altceva.
Deseori membrilor li se cere sau sunt constrn?i s? asiste la studii biblice
cinci, ?ase sau ?apte zile pe s?pt?mn?. Exist? cerin?a s? se mearg? n evanghelizare;
trebuie atins? o anumit? cot? de contacte cu oamenii, iar unele biserici chiar
le cer membrilor s? completeze fi?e de eviden?? a timpului, consemnnd cte ore
au petrecut n evanghelizare, etc. Se fac agende de lucru zilnice a?a nct persoana
ndepline?te f?r? sfr?it serviciul cerut de biseric?.
Ni?te fo?ti membri ai unei biserici abuzive mi-au povestit c? lucrau pentru biserica
lor de la 5 diminea?a pn? la 12 noaptea cinci zile pe s?pt?mn?. Membrii acestor
biserici ntrerup ?coala, nceteaz? s? mai lucreze sau chiar ?i neglijeaz? familiile
pentru a face lucrarea cerut? de biseric?. Exist? de asemenea linii directoare
pentru ?inut?, ntlniri, finan?e ?i a?a mai departe. Asemenea detalii sunt considerate
de importan?? covr?itoare n aceste biserici. n bisericile de acest fel, oamenii
ncep s?-?i piard? identitatea personal? ?i ajung s? ac?ioneze ca robo?ii programa?i.
De multe ori presiunea ?i cerin?ele bisericii fac ca unii membri s? cedeze nervos
sau s? cad? ntr-o depresie sever?. Cnd m? gndesc la aceste caracteristici mi
amintesc de cuvintele lui Isus despre fariseii care leag? sarcini ap?s?toare
?i cu greu de purtat ?i le pun pe umerii oamenilor, dar ei nici cu degetul nu
vor s? le mi?te (Mat. 23:4). Ce contrast cu stilul de conducere al lui Isus care
a spus: Veni?i la mine to?i cei trudi?i ?i mpov?ra?i ?i eu v? voi da odihn?.
Lua?i jugul meu asupra voastr?… C?ci jugul meu este bun ?i sarcina mea este
u?oar?. (Mat. 11:28-30).

 

4. Schimbarea frecvent? a numelui grup?rii sau bisericii

A patra caracteristic? a bisericilor abuzive este o rutin? de schimbare sistematic?
a numelui bisericii sau serviciului din campusul universitar. Adesea schimbarea
numelui este reac?ia la publicitatea nefavorabil? din partea mass-media. Unele
biserici abuzive ?i-au schimbat numele de mai multe ori n cursul a c?iva ani.
Dac? e?ti ntr-o astfel de biseric? care ?i-a schimbat de mai multe ori numele
datorit? publicit??ii negative sau dac? sim?i o presiune necontenit? s? satisfaci
cerin?ele ei, este probabil timpul s? evaluezi cu grij? activitatea bisericii
?i participarea ta la ea.

 

5. Denun?area celorlalte biserici

S? analiz?m acum o a cincea caracteristic?: bisericile abuzive denun?? de
obicei toate celelalte biserici cre?tine. Ele se consider? o elit? spiritual?.
Ele simt c? sunt singurele care au adev?rul ?i c? toate celelalte biserici sunt
corupte. Astfel ele nu se asociaz? cu alte biserici cre?tine. Adesea se refer?
la ele nsele ca la un grup special a?a ca Beretele Verzi ale lui Dumnezeu,
R?m??i?a fidel? sau Armata lui Dumnezeu din timpul sfr?itului. Exist? un
sentiment de mndrie n bisericile abuzive pentru c? membrii simt c? au o rela?ie
special? cu Dumnezeu ?i cu mi?carea Lui n lume.
n cartea lui, Biserici care abuzeaz?, Dr. Ron Enroth citeaz? cuvintele unui fost membru al unui asemenea grup: De?i
nu am spus-o deschis, n adncul inimii noastre sim?eam c? nu era nici un loc
n lume asemenea adun?rii noastre. Ne imaginam c? restul cre?tin?t??ii era plecat?
n pauza de mas?. Biblia ns? arat? clar c? din punct de vedere spiritual nu
exist? grupuri sau biserici de elit?. Efeseni 4:3-6 spune: “Face?i orice efort
s? p? stra ?i unitatea spiritului prin leg?tura p?cii. Exist? un singur corp ?i
un singur spirit, a?a cum a?i fost chema?i la o singur? speran??, atunci cnd
a?i fost chema?i, un singur Domn, o singur? credin??, un singur botez; un singur
Dumnezeu ?i Tat? al tuturor.”
Biserica cre?tin? universal? este unit? prin acela?i Dumnezeu, acela?i spirit
sfnt ?i prin punctele de credin?? fundamentale ale Bibliei care includ lucruri
ca autoritatea Scripturii, moartea ?i nvierea lui Cristos, justificarea numai
prin credin??, etc. n aceste adev?ruri centrale noi r?mnem uni?i. O biseric?
care crede c? este o elit? ?i nu se asociaz? cu celelalte biserici cre?tine, nu
este motivat? de spiritul lui Dumnezeu, ci de mndria dezbinatoare.

 

6. Complexul persecu?iei

A ?asea caracteristic? urmeaz? firesc. Din cauz? c? bisericile abuzive se
v?d pe ele nsele ca o elit?, ele se a?teapt? la persecu?ie n lume ?i chiar o
alimenteaz?. Critica ?i demascarea din partea mijloacelor de informare sunt v?zute
ca dovezi c? ele sunt biserica adev?rat? persecutat? de Satan. Totu?i persecu?ia
atras? de bisericile abuzive este diferit? de persecu?ia care a venit peste Isus
?i apostoli.
Isus ?i apostolii au fost persecuta?i pentru predicarea adev?rului. Bisericile
abuzive ?i atrag o mare parte din publicitatea negativ? datorit? propriilor lor
ac?iuni. ns? orice critic? primit?, indiferent din ce surs?, cre?tin? sau lumeasc?,
este v?zut? ntotdeauna ca un atac al lui Satan, chiar dac? critica este bazat?
pe Biblie. Aceasta face dificil? depunerea de m?rturie unui membru dintr-o asemenea
biseric? pentru c? el va vedea ncercarea ta de a mp?rt??i evanghelia cu el drept
persecu?ie. Adesea n cazuri ca acestea cnd sunt acuzat c? persecut, r?spund
doar att: Sunt aici ?i vorbesc cu dumneavoastr? din Cuvntul lui Dumnezeu n
care spune?i c? crede?i. Cum poate fi acest lucru persecu?ie? Aceast? abordare
permite uneori continuarea dialogului cu un membru al unei biserici abuzive c?ruia
i s-a sp?lat creierul s? cread? c? orice opozi?ie este persecu?ie.

 

7. Fixarea ca ?int? a adul?ilor tineri

A ?aptea caracteristic? a bisericilor abuzive este c? ele tind s?-?i fixeze
ca ?int? adul?ii tineri cu vrsta ntre 18-25 ani, care se afl? n clasa mijlocie,
bine educa?i, ideali?ti ?i adesea cre?tini imaturi. Adul?ii tineri constituie
grupa perfect? de vrsta asupra c?reia s? se concentreze, fiindc? ei sunt adesea
n c?utarea unei cauze pentru care s? tr?iasc? ?i au nevoie de dragoste, afirmare
?i acceptare.
Deseori aceste biserici asigur? aceste lucruri, iar liderii ?i asum? frecvent
rolul de p?rin?i surogat.

 

8. Proces dureros de retragere

A opta caracteristic? este un proces de ie?ire dureros ?i dificil. Membrii din
multe biserici de acest gen se tem s? plece din cauza intimid?rii, a presiunii
?i a amenin??rii cu judecata divin?. Uneori membrii care se retrag sunt h?r?ui?i
?i urm?ri?i de liderii bisericii. De cele mai multe ori fo?tii membri sunt ridiculiza?i
n public ?i umili?i n fa?a bisericii, iar celor care r?mn li se spune s? nu
se asocieze n nici un fel cu un fost membru. Aceast? practic? este numit? evitare.
Mul?i care p?r?sesc biserici abuzive, din cauza sp?l?rii creierului ?i a intimid?rii
simt c? parc? l-ar p?r?si pe Dumnezeu nsu?i. Nici unul din fo?tii membri nu se
va mai asocia cu ei, ?i se vor sim?i izola?i, abuza?i, timora?i n fa?a lumii.
Un fost membru al unui serviciu n campus a spus:

Dac? pleci f?r? aprobarea conducerii, condamnarea ?i vinov??ia sunt ngr?m?dite
asupra ta. Pastorul meu mi-a spus c? el crede a fi satanic din partea mea s? plec
?i c? se ndoie?te c?-mi voi putea continua experien?a salv?rii.

Permite?i-mi s? nchei aceast? diserta?ie, dezv?luindu-v? cteva moduri practice
de a ajunge la cei care sunt prin?i n biserici abuzive. Mai nti trebuie s?
ncepem cu o rug?ciune personal?. Depunerea de m?rturie c?tre cei cu creierele
sp?late din bisericile abuzive este adesea o provocare serioas?. Deseori liderii
nu vor permite unui membru individual s? se ntlneasc? cu unul din afar?, nenso?it
de un b?trn, de o persoan? mai experimentat? care este antrenat? n dezbateri
?i/sau intimidare. Astfel trebuie s? ne rug?m (1) pentru o ?ans? de a vorbi cu
respectivul ?i (2) ca el s? fie deschis la ce avem noi de mp?rt??it.

n al doilea rnd, confrunt? n mod iubitor persoana cu cteva subiecte biblice.
Adesea bisericile abuzive au o nv???tur? bizar? ori o eroare teologic? care poate
fi eviden?iat?. n cartea sa Biserici care abuzeaz?, Dr. Ron Enroth prezint? cu probe cteva exemple n acest sens. De pild?, liderul
unei biserici avea nv???turi ciudate bazate pe revela?iile lui extrabiblice pretins
divine.
1 Acestea includeau legi dietetice, comportamentul sexual, decorarea c?minului
?i altele. Liderul unui alt grup i numea pe doctori zeit??i medicale. El de
asemenea afirma c? medicamentele au nume demonice ?i c? dac? sunt luate predispun
la influen?a demonilor.
2 Relevarea erorilor, inconsisten?elor ?i a punctelor de credin?? bizare poate
deschide mintea interlocutorului ?i l preg?te?te s? nceap? s? pun? ntreb?ri.

n al treilea rnd, arat?-i articole care s-ar putea g?si n ziare sau reviste
n leg?tura cu biserica lui. Cartea din care am citat deja de mai multe ori, Biserici care abuzeaz?, este o resurs? excelent?. Cheia este s?-l determini pe interlocutor s? nceap?
a se interesa, punnd ntreb?ri ?i c?utnd el nsu?i r?spunsuri. Spune-i s? testeze
orice cu Scripturile ?i s? nu se re?in? s? ntrebe. Dac? liderul are re?ineri
sau ezit? s? r?spund? la ntreb?rile oneste ale unui membru, maturitatea conducerii
acestuia ar putea fi privit? ca suspect?. Isus a zis c? adev?rul este un instrument
al libert??ii, nu al nc?tu??rii. El a spus: Ve?i cunoa?te adev?rul ?i adev?rul
v? va face liberi (Ioan 8:32).

___________________________

(c) 1993 Probe Ministries.

Note:

1. Ronald Enroth, Churches That Abuse (Grand Rapids, Mich: Zondervan, 1992),
p. 128.

2. Ibid., p. 170.


Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X